Lukisan Rekabentuk Dalaman / Interior Construction Drawings



Assalamualaikum & Salam Sejahtera kepada pengunjung blog Ilusi Hafiezd Design. Pada hari ini kami akan kongsikan Kepentingan Lukisan Pelan Rekabentuk Dalaman atau Interior Construction Drawings.

Ramai yang ambil mudah, tak buat drawings sebelum memulakan renovation rumah. Kononnya sebab nak jimat duit, lukis sendiri pakai tangan atau pakai software download sendiri. Tapi nak tahu tak, adanya Interior Construction Drawings ni sebenarnya kos ubahsuai akan lebih murah dan proses renovasi akan lebih mudah?

Dalam basic interior construction renovation, kami selalunya akan sediakan beberapa drawings:


1. Furniture Layout Plan

Plan ini untuk menunjukkan susun atur perabot dalam rumah. Plan ni memang boleh buat sendiri tapi ada beberapa rules yang hanya Interior Designer tahu contohnya jarak laluan antara perabot, saiz standard perabot, etc. Plan ni membantu dalam membeli perabot yang sesuai untuk saiz sesebuah ruang. Takdela kita terbeli kerusi urut saiz gajah letak di ruang tamu, betul tak?

2. Electrical Plan / M&E Plan

Plan ni penting jika kita nak tambah plug point di rumah. Contohnya di bahagian dapur. Standard developer bagi hanya 2 atau 3. Tapi kalau nak masuk rumah baru, seeloknya kita tambah plug point baru siap-siap supaya tak perlu beli extra wire extension. Tambahan, kapasiti plug point di dapur bukan 13amp untuk barang elektrik seperti oven dan microwave, sebaliknya ialah 20amp.

3. Reflected Ceiling Plan

Plan ni menunjukkan design ceiling dan berapa biji lampu dan kipas yang akan dipasang di atas ceiling rumah. Take note, dinasihatkan JANGAN MEMBAZIR buat siling kerawang-kerawang, lampu disco warna-warni, etc KECUALI anda memang banyak duit. Hehe. Ceiling plan ni sangat membantu kita nak kira bajet berapa biji lampu nak pakai, kedudukan kipas dan aircond yang sesuai dalam ruang dan kedudukan curtain pelmet. (untuk sorok railing curtain)

4. Floor Finishes Plan

Plan ni perlu ada kalau kita nak tukar lantai baru macam tiles, vinyl atau laminate flooring. Again, hanya ID tau macam mana nak setting out plan ni untuk kira berapa saiz sqft / sqm jumlah tiles, vinyl atau laminate flooring diperlukan untuk sesebuah ruang itu. Bila dah tau saiz, senanglah nak kira budget renovation, betul tak?

5. Wall Finishes Plan

Plan ni bagus ada kalau nak tukar cat rumah atau pasang wallpapers. Kalau bagi kat tukang cat mesti dia happy sebab taklah dia blur dinding mana cat putih, mana cat pink, etc. Dalam plan ni kami akan indicates code warna cat untuk setiap dinding supaya memudahkan tukang cat atau client sendiri nak beli cat code apa untuk dinding rumah.

Ok, dah nampak pentingnya semua Interior Construction Drawings ni? Sebenarnya ada banyak lagi plan lain yang kami ID kena buat. Tapi aku share sebab tak nak orang rasa membazir hire kami. Nak renovate rumah ni bukan senang, sebab tu kena planning betul-betul.

Kebanyakan client kami yang pernah renovate rumah sendiri masa muda-mudi, panggil pekerja Indonesia, pantau sendiri, TAKDE INTERIOR CONSTRUCTION DRAWINGS selalunya akan MENYESAL dan akan panggil ID untuk renovate rumah kali kedua atau rumah baru. Mereka belajar daripada kesilapan dan tahu bukan senang renovate rumah. Salah planning, maka bajet juga akan lari. Huhu.

Jika info ni berguna, boleh SHARE untuk public. Kalau nak kami bantu buat drawings, boleh email ke ilusihafiezd@gmail.com atau PM FACEBOOK Ilusi HafiEzd Design ya. Terima kasih membaca!


p/s: Gambar Floor Finishes Plan yang ditampal di dinding site sebab takut contractor salah pasang tiles. Tiles kami beli mahal woo.. Haha




Comments

Popular Posts